• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Jämkning 2024 är nu öppet för ansökan | Öppet: 1:a Oktober - 19 November

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 820
Mottagna reaktioner
1 591
Poäng
1 117
Jag tänkte att det kan vara bra att påminna dom som ska Jämka för 2024 att fönstret nu har öppnat från 1:a Oktober - 19:e November, om man ska ha jämkning från Januari 2024.

- Efter 19:e November stänger fönstret för Skattejämkning (Då går det inte jämka längre för Januari-Februari.
- Skatteverket öppnar tjänsten för Jämkning i Mars 2024 igen, i samband med deklarationerna och då kan man jämka Mars - December, eller vald period. Kanske start först April - December om det är långa kötider med tanke på ränteläget.


Bra att tänka på:

För er som har samlingslån på gång under 2024, säg att sista UC löper ut i August och man planerar att söka samlingslån i Augusti 2024 (som exempel). Då kan man välja period att jämka: Januari - Augusti istället för Januari - December.
Säg att istället för att få, som exempel, 14% skatt Januari - December så kanske man får 8% skatt Januari - Augusti istället.

Den skillnaden kanske man kan nyttja till att amortera på krediter eller dylikt fram till Augusti när man söker samlingslån om man vill ha bästa möjliga förutsättningar.

Har man dessutom beräknat underskott på 130.000 men skriver 150.000 i underskott så får man en liten skattesmäll 2025. Men man kommer då ner i en ännu lägre procentsats fram till samlingslånet i Augusti. Kanske från 8% till 5% i skatt varje månad.

Så det kan vara något att tänka på, man behöver inte välja alla 12 månader. Jag har haft år då jag jämkat 6 månader och betalat 3% skatt för att klara mig till samlingslån och bygga bättre förutsättningar.

Många här inne som kommer ha mycket underskott nästa år efter alla räntehöjningar 2022-2023 och rekommenderar att ta vara på det i form av jämkning i stället för att ta återbäring 2025, kommer förmodligen ytterligare en räntehöjning innan 2024.

*Som Lasseman skriver nedan. Jämkningsbeslutet kan dröja, men inget att vara orolig för. Nästan alla blir beviljade jämkning och Beslutet hinner komma i god tid innan mitten på Januari så att man hinner lämna det till sitt lönekontor. (Man behöver bara lämna sida 1 på beskedet där skattesatsen står till sin arbetsgivare).

Här finns en guide som jag skrivit förut med instruktioner om hur man jämkar:

 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 411
Mottagna reaktioner
12 850
Poäng
9 787
Och innan folk börjar gnälla över skatteverkets uselhet att inte kunna leverera ett jänkningsbeslut efter 2 dagar så beror det på att skatteverket inte har alla uppgifter ännu. Relevanta uppgifter, som tex kommunens skattesats kommer inte förrän i november i de flesta fall. Kommunerna och regionerna måste fastställa det innan november månads utgång
 

Julgran

Ny medlem
Poäng: 6
Blev medlem
1 Oktober 2023
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Jag tänkte att det kan vara bra att påminna dom som ska Jämka för 2024 att fönstret nu har öppnat från 1:a Oktober - 19:e November, om man ska ha jämkning från Januari 2024.

- Efter 19:e November stänger fönstret för Skattejämkning (Då går det inte jämka längre för Januari-Februari.
- Skatteverket öppnar tjänsten för Jämkning i Mars 2024 igen, i samband med deklarationerna och då kan man jämka Mars - December, eller vald period. Kanske start först April - December om det är långa kötider med tanke på ränteläget.


Bra att tänka på:

För er som har samlingslån på gång under 2024, säg att sista UC löper ut i August och man planerar att söka samlingslån i Augusti 2024 (som exempel). Då kan man välja period att jämka: Januari - Augusti istället för Januari - December.
Säg att istället för att få, som exempel, 14% skatt Januari - December så kanske man får 8% skatt Januari - Augusti istället.

Den skillnaden kanske man kan nyttja till att amortera på krediter eller dylikt fram till Augusti när man söker samlingslån om man vill ha bästa möjliga förutsättningar.

Har man dessutom beräknat underskott på 130.000 men skriver 150.000 i underskott så får man en liten skattesmäll 2025. Men man kommer då ner i en ännu lägre procentsats fram till samlingslånet i Augusti. Kanske från 8% till 5% i skatt varje månad.

Så det kan vara något att tänka på, man behöver inte välja alla 12 månader. Jag har haft år då jag jämkat 6 månader och betalat 3% skatt för att klara mig till samlingslån och bygga bättre förutsättningar.

Många här inne som kommer ha mycket underskott nästa år efter alla räntehöjningar 2022-2023 och rekommenderar att ta vara på det i form av jämkning i stället för att ta återbäring 2025, kommer förmodligen ytterligare en räntehöjning innan 2024.

*Som Lasseman skriver nedan. Jämkningsbeslutet kan dröja, men inget att vara orolig för. Nästan alla blir beviljade jämkning och Beslutet hinner komma i god tid innan mitten på Januari så att man hinner lämna det till sitt lönekontor. (Man behöver bara lämna sida 1 på beskedet där skattesatsen står till sin arbetsgivare).

Här finns en guide som jag skrivit förut med instruktioner om hur man jämkar:

Hur går man tillväga för att ansöka om
Jämkning på exempelvis 4 eller 6 månader? Minns inte att jag sett att det går att ange dessa uppgifter?
 

Gaston

V.I.P
Poäng: 537
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
883
Mottagna reaktioner
491
Poäng
537
Jag är nästan exakt i den position du beskrev i exemplet. Jag siktar in mig på att ta ett rejält samlingslån i september och fram tills dess ska jag göra allt för att optimera förutsättningarna. Jämkning kan bli ett verktyg inser jag.

Jag lämnade förresten in om jämkning för sep-dec nu i år och tyvärr dröjde beslutet till efter lönen nu den 25/9. Jag skulle få 10 % i skatt enligt beräkningen för de fyra sista månaderna. Men jag är lite nojjig över att Skatteverket ska hitta på något med eventuell skatt på Tradera-försäljning så tror jag siktar på att ta återbäringen för 2023 i klump i sommar (jag kommer ändå ha tid att amortera för dem innan samlingen) och så söka jämkning för 2024 jan-augusti då och betala ner en kredit på 26 K (synlig på UC) som jag tog i fredags för att äntligen göra mig väck med Fairlo .
 
Senast ändrad:

Gaston

V.I.P
Poäng: 537
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
883
Mottagna reaktioner
491
Poäng
537
Jag har förresten en liten enskild firma vid sidan av min vanliga anställning för ett kontinuerligt extrajobb. Och redan två veckor innan mitt jämkningsbeslut kom det ett meddelande att jag istället för att betala in drygt 1000 kr i preliminärskatt i månaden där har typ 7000 tillgodo. Tänkte att jag inte vågade röra dem, men nu idag fick jag ett kontoutdrag att jag har 7390 i "utbetalningsbart belopp" och att de inom en vecka ska betala ut 6500 åt mig. Känns mest förvirrande om jag ska vara ärlig, regleras inte allt sånt i och med deklerationen? :)
 
Senast ändrad:

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 233
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
897
Om man vill jämka i höst. Så kan man inte fixa det nu?
 

Gaston

V.I.P
Poäng: 537
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
883
Mottagna reaktioner
491
Poäng
537
Om man vill jämka i höst. Så kan man inte fixa det nu?
Jag är ganska säker på att du kan jämka för de sista tre månaderna. Och då blir det väldigt lite skatt som kommer dras (beroende på underskott/ränta osv förstås)
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 820
Mottagna reaktioner
1 591
Poäng
1 117
Hur går man tillväga för att ansöka om
Jämkning på exempelvis 4 eller 6 månader? Minns inte att jag sett att det går att ange dessa uppgifter?
Märkligt. Rutan för att välja period verkar inte finnas.

Det går bara att ansöka om helår 2024. kanske bara är i och med att jämkningen öppnar i Mars igen som det går att välja period.

Det finns dock en ruta för fritext. Där kan man förmodligen skriva vilka månader beslutet ska gälla. Kan vara värt ringa och fråga om.
 

tardus

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
29 Januari 2022
Meddelanden
342
Mottagna reaktioner
152
Poäng
347
Japp, blir till att jämka som en tok även nästa år! Ska ta mig en kväll att ansöka. Frågan är om det är osmart att skicka in beslutet tidigt till ekonomiavdelningen.
har en känsla att dom kan glömma att registrera det i lönesysteme.
 

Streetspirit78

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 927
Blev medlem
5 Januari 2015
Meddelanden
2 635
Mottagna reaktioner
1 178
Poäng
927
Är detta något nytt för i år? Förra året fanns det inga fönster vad jag vill minnas. Lämnade in jämkning i December och fick besked i början av Januari.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp